مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22890 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

كدام انفاق پسنديده تر و داراي ثواب است؟
در انفاق مطلوب و پسنديده چند موضوع بايد تحليل و بررسي شود: 1. اهداف انفاق. 2. انگيزه هاي انفاق. 3. مقدار انفاق. 4.چگونگي انفاق. 5. مصرف انفاق. 6. موانع انفاق . 7. وسعت انفاق.
1. اهداف انفاق: هدفهاي انفاق بايد سازندگي، ايجاد همبستگي بين مؤمنان و اتحاد هر چه بيشتر باشد.
2. انگيزه هاي انفاق: انگيزه ها مي تواند طبع بخشنده يا بروز عاطفه و رقابت باشد. روشن است كه اگر در هنگام انفاق انگيزه خويش را پالايش كنيم و به خاطر وظيفه ببخشيم، متعالي تر است. اين امر مقدماتي لازم دارد; از جمله: بدانيم آنچه كه داريم، از خداست و اگر پيش ما بماند فاني مي شود، ولي انفاق آن، انجام تكليف و بارور نمودن و پايدار نمودن آن است.


ـ1843ـ
3. مقدار انفاق: مقدار انفاق گاهي مقدار واجب و گاهي بخشش بيش از نياز و زماني انفاق رزق و سهم خويش:«مما رزقناهم ينفقون»(1) و گاه انفاق در تنگدستي و نداري است.
و در مقطعي انفاق، ايثار است داستاني كه درباره علي((عليه السلام)) و فاطمه((عليها السلام)) و حسين((عليه السلام)) در سوره هل اتي مطرح شده از اين نمونه است. روشن است كه هر يك از اين مراحل وابسته به مقدار شناخت و ظرفيت و قدرت روحي است. كسي كه انفاق را از دست رفتن نمي داند و لطف خدا به خودش و وجود نيازمندان را مي بيند، نگاه برتر اقدام مي كند.
4. چگونگي انفاق: انفاق بايد به نحوي باشد كه فقير، بت پرست و متعلق و چاپلوس بار نيابد و ذليل و خوار نشود و انفاق كننده نيز دچار منت گذاري يا اذيت و ريا و عجب نشود، كه ثوابش باطل گردد.

ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره بقره، آيه 3.
(2)2 - سوره طلاق آيه 3.

ـ1844ـ
5. مصرف انفاق: با بررسي، مصرف بهتر يافته شود و اگر نتوانست، مشورت كند يا از خداوند راهنمايي بخواهد. چنانكه در دعاي امام سجاد((عليه السلام)) آمده است:«به من كمك كن كه امكانات خود را در مورد غير مستحق مصرف نكنم».
6. موانع انفاق: بخل، ضعف و ترس است، كه با مطالعه در اطراف بدي بخل و تمرين و توكل بر خدا و اميد به پاداش و جايگزيني پاداش او و داستانهاي انفاق بزرگان، موانع را در انسان رفع مي كند.
7. وسعت انفاق: انفاق گاه در پول و گاه با خدمت كردن و از اعتبار و آبرو و مايه گذاشتن و گاه به وسيله قلم، يعني كار فكري و مشورت دادن و هدايت ديگران و گاه شفاعت را شامل مي شود.
در روايات، اقدام پنهاني و سريع و مقدم داشتن دوستان و خويشان فقير و حتي به كساني كه به ما بدي كرده اند، توصيه مي شود.

ـــــــــــــــــــــ
(1)1 - سوره طلاق، آيه 7.

ـ1845ـ

(بخش پاسخ به سؤالات )


ـ1846ـ
             اخـلاق و تربيت
             فضائل اخلاقي                            عفو و گذشت                         

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.